Kohti vähäpäästöisiä työmaita – Helen Sähköverkko pilotoi sähköistä kaivinkonetta Helsingin keskustassa
Helen Sähköverkko pilotoi sähköistä kaivinkonetta osana Green Deal -sopimusta, jonka tavoitteena on kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen työmailla.
Osana Helen-konsernia Helen Sähköverkko on sitoutunut työmaiden päästöjä vähentävään Green Deal -sopimukseen. Vähennysten toteuttamiseksi Helen-konserni on laatinut toimenpideohjelman, joka asettaa selkeät tavoitteet työmaiden päästöjen vähentämiseksi.
Sopimuksessa sitoudumme siihen, että työmaamme ovat vuoteen 2025 loppuun mennessä fossiilittomia. Uutisoimme aiemmin tänä vuonna asteittaisesta siirtymisestämme uusiutuvien polttoaineiden käyttöön työmaillamme. Lisäksi pidemmän tähtäimen tavoitteemme on, että työmaillamme käytettävistä työkoneista ja kuljetuskalustosta vähintään 20 prosenttia toimii sähköllä, vedyllä tai biokaasulla.
Helen Sähköverkko pilotoi sähköistä kaivinkonetta ja kaasukäyttöistä kuorma-autoa työmaalla Helsingin keskustassa marraskuussa. Pilotin tavoitteena on löytää yhdessä verkonrakennuskumppanin Eltelin kanssa keinoja vähentää työmailla syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä sekä työmaista syntyvää meluhaittaa. Tämä pilotti on jatkoa vuonna 2021 toteutetulle kokeilulle, jossa käytimme pienempää sähkökaivinkonetta ensimmäisen kerran.
– Pilotin avulla saamme arvokasta tietoa siitä, miten sähkökäyttöinen kaivinkone soveltuu erityisesti kaupunkiympäristössä sijaitsevalle työmaalle. Tällä kertaa kone oli kokoluokkaa isompi ja myös latausratkaisut ovat kehittyneet. Hitachi ZE85 -sähkökaivinkone selviytyikin hyvin työstään ja akkukapasiteetti oli riittävän suuri, toteavat Helen Sähköverkon projektipäällikkö Pertti Lanteri ja Eltelin työmaapäällikkö Tomas Bärlund.
Sähköistä kaivinkonetta ladattiin työmaalla Volvo Construction Equipmentin toimittamalla ja suomalaisen Kempowerin valmistamalla 150 kW:n pikalatauslaitteella. Sen lisäksi, että sähkökaivinkoneen käytöstä ei synny ilmastolle haitallisia kasvihuonekaasupäästöjä, vähentää se meluhaittaa ollessaan hiljaisempi kuin fossiilisia polttoaineita käyttävä kaivinkone.
– Laskimme, että työmaan kokonaispäästöt vähenivät noin 11 % ja polttoaineiden osalta jopa 75 %. Kiloina säästöt olivat 277,56 kgCO2e. Arvioimme nyt saadun tiedon mukaan miten sähköiset koneet soveltuvat käyttöömme jatkossa. Saimme pilotin myötä tärkeää tietoa myös koneiden latausratkaisuista sekä siitä, miten ne ovat kytkettävissä sähköverkkoon. Toistaiseksi niiden laajamittaista käyttöä rajoittaa vielä koneiden hinta ja saatavuus, kertoo Helen Sähköverkon kehityspäällikkö Oskari Patjas.
Infrarakennusyritys Tieluiska tarjosi pilottiin sähköisen työkoneen ja kaasukäyttöisen kuorma-auton. Tieluiskalla on vankkaa kokemusta sähkökäyttöisistä kaivinkoneista useilla työmailla. Tänä vuonna Tieluiska otti ensimmäisenä Suomessa käyttöön yli 22-tonnisen täyssähköisen työkoneen Itäbaanan työmaallaan.